maandag 3 juni 2013

Vervolg Broedeend in boom

De eendjes uit de holleboom zijn uitgekomen! Dit wordt alleen wel weer een verdrietig verhaal..
Ik heb er acht geteld op het moment dat ik met mijn camera aan kwam om het vast te leggen. Wel zag ik dat de mama eend aan het trappelen was, het lijkt meer op stampen, in het water. Dit is natuurlijk geen goed teken, gezien mijn ervaring met de meerkoet mama die exact hetzelfde deed. Maar misschien was er de dreiging van een snoek? Ik wist het (nog) niet.
Terwijl ik sta te genieten van het tafereeltje, valt mij het vreemde gedrag van één eendje op. Deze blijft waterbadjes nemen, schudden met zijn koppie en er aan krabben met zijn flipper, tot mijn grote schrik zie ik dat zijn hoofdhuidje los zit en dit steeds als een flap voor zijn oogjes valt. Ik snap dat hij die probeert weg te krabbelen, irritant steeds die flap voor je ogen dan zie je niks.
Maar mijn eerste instinct was om die kleine het water uit te krijgen en te kijken of ik hem nog zou kunnen genezen. Verbandje om zijn hoofd?
Snel een snee brood gehaald en mama eend gelokt om naar de kant te komen. Dit lukte natuurlijk niet, mama kwam wel, maar de kleintjes bleven toen alleen achter in die enge donkere poel. Dan maar snel omlopen om ze aan de kant te krijgen, kijken of ik die gebrekkige zou kunnen vangen. En in de tijd dat ik van het gras, over de brug naar de zijkant draaf... zijn er nog maar 7 kleine eendjes. Dan valt me ook nóg een kleintje op die een soort van scheur boven zijn ogen heeft. Zucht. Wat is de natuur wreed. Ik denk dat de snoek al de kleintjes gepakt had, maar dat mama ze los getrappeld had en dus die kuikens geblesseerd nog rond dobberden. Erwin voorspelt dat er maar twee of drie overblijven.

1 opmerking: