zondag 26 mei 2013

Weesje

Gistermiddag kwam de buurvrouw met dit Meerkoetweesje aanzetten. Het nest met kleintjes was waarschijnlijk afgedreven, het was inmiddels één grote horror scene geworden aan boord. Broertjes en zusjes allen dood, één was nog bezig uit het ei te komen maar heeft het niet gered, één was gaan zwemmen op zoek naar pap en mam en kwam het nest nét niet meer in en één was waarschijnlijk gewoon onderkoeld.. Ahh, en deze piepte en piepte. Aangezien we toch al een kooi aan het voorbereiden waren voor de eendjes, mocht deze even lekker onder de lamp met gemalen kippenkorrel. Natuurlijk had de kleine ukkepuk geen trek of rust en bleef piepen. Gossie. Vanochtend hoorde ik een meerkoet fluiten, doen meerkoeten dat? Maar het klonk onrustig en alsof ze op zoek was. Ik snel naar buiten gerend met iniminie goed vast geklemd zonder te wurgen maar zodat hij niet zomaar uit mijn handen springen kon, ze blijken erg snel te zijn. Dat was dan ook nog best lastig. Snel op zoek naar waar het geluid vandaan kwam, maar niets meer te horen.. zucht.. Ik wilde al terug naar binnen gaan, toen opeens een meerkoet aan kwam. Op mijn hurken in badjas in het gras, wat erg ongemakkelijk is, en kijken of ze zouden gaan communiceren. Er gebeurde maar weinig, toch leken ze elkaar wél te kennen. En dan ga je twijfelen, óf ik laat hem los en ik ben hem kwijt, óf alles komt goed en hij leeft lang en gelukkig. Uiteindelijk toch de gok genomen en hem laten gaan. Snik. De meerkoet zwom weg, hij met zijn kleine peddeltjes er achter aan.. en toen draaide ze zich om en ging naar hém toe. En wéér die twijfel, óf ze gaat hem doodpikken óf hij klimt op haar rug en ze leven lang en gelukkig. Ik bleef in de buurt en ging al richting de waterkant, hopende dat áls het de 'worstcase scenario' zou zijn, ik hem er misschien nog uit zou kunnen vissen. Maar toen gebeurde er iets afschuwelijks! Dit scenario was zelfs niet in mijn stoutste dromen voorgekomen. Nog voordat mama meerkoet bij hem was, plop!, verdween de kleine onderwater en kwam nooit meer boven.......... Waarschijnlijk kwam er net een snoek voorbij. Niks 'leefde nog lang en gelukkig'. Mijn hart brak

2 opmerkingen: