zaterdag 7 december 2013

Tutorial "Image Transfer"

Voor de Samenspinsels Adventskalender trakteer ik jullie met veel plezier op een tutorial "Image Transfer":


Image Transfer is een vorm van ‘images’ (plaatjes) over te brengen ‘transfer’. Dit kan op verschillende materialen en verschillende manieren. Hier één voorbeeld van geprinte plaatjes op hout over zetten.

Benodigdheden:
- Gel Medium
- Hout
- Zaag
- Schuurpapier
- Printer, papier (of gewoon mooie plaatjes uit tijdschriften)
- Kwast
- Evt. oude doek/ keuken papier

Hieronder het stappenplan: 

1. Men neme een mooi stammetje of plankje naar keuze, en hakken deze aan
mootjes.
Nee, in mooie partjes.


Met een afkortzaag kun je de boomstronkjes, let wel! met de nodige veiligheidsmaatregelen, in partjes zagen. Dit kan natuurlijk ook met een handzaag en een verstekbak.

Resultaat zijn mooie medaillonnetjes. 


2. Dan de gezaagde houtjes langs een schuurpapier halen. Hier is gekozen voor een bandschuurmachine. De houtjes worden geklemd in de bankschroef en dan met de bandschuurmachine haal ik er het bovenste laagje van af.



Zo krijg je mooie egale en gladde partjes waar je makkelijk een plaatje op kunt overbrengen.

3.  Dan is het tijd om mooie plaatjes te verzamelen. Hier is gekozen voor natuurbeelden. Natuurlijk staat het je vrij om te plakken wat je wilt. Een foto van je familie, gezin of huisdier is ook altijd leuk om te verwerken. Of je kunt voor een thema kiezen, bijvoorbeeld KERST. Leuk om er kerstboomhangers van te maken en misschien zelfs cadeau te geven.

    

Je gaat de plaatjes zo knippen als je zelf wilt. Alleen een omtrek van een plaatje of het gehele plaatje. Net waar je eigen voorkeur naar uitgaat. Het is mooi om soms "leegte" te laten, zodat de houtstructuur nog tot zijn recht komt. Houd er met teksten rekening mee dat je het plaatje gespiegeld afdrukt.

4. De plaatjes ga je met de afbeelding naar beneden, op het houtje op plakken.
Dit doe je met een Gel Medium, die kan je in elke hobbywinkel krijgen. Je smeert het te plakken oppervlak in, in dit geval het houtje, en je plakt het plaatje met de afbeelding op het hout.


Veeg het overtollige medium met een oude doek weg. Anders krijg je na opdrogen lelijke klodders, die je lastig weg krijgt en het kan het je plaatje aantasten. Veeg ook, indien aanwezig, de luchtbelletjes onder het plaatjes vandaan. Zorg dat er overal medium zit zodat de ‘transfer’ in werking kan treden. Waar geen medium zit, komt ook geen ‘image’.

5. Stap vijf is er een van geduld.. véél geduld. Laat het houtje drogen, 8 uur minimaal en het liefst met een nacht er overheen.

6. Eindelijk komt er resultaat in zicht. Je gaat het papier wat je op het hout hebt geplakt met water afrubbelen. Maak het papier nat, en wrijf er over met je vingers. Net zo lang tot het plaatje in spiegelbeeld weer zichtbaar wordt. Belangrijk is om het nog even te laten drogen, dit maakt het plaatje wat matter. Maar na de finishing touch met jachtlak, komt dit weer terug tot leven. 

 

Voor afwerking kun je er nog voor kiezen om een gaatje te boren en een touwtje er door te doen.



Ik wens jullie nog een fijne Adventskalendertijd!! Geniet van alle creatieve dagen.


Deze tutorial werd je aangeboden door : deherdersvanhaaldersbroek.blogspot.nl


30 opmerkingen:

  1. heell leuk!! ik heb nog gel medium liggen, word hier dit weekend gedaan denk ik , dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Woh dat is leuk!!! Er zijn van de week grote takken naar beneden gekomen uit mijn bomen. Wel dennebomen. Eens kijken of dat hars geen problemen geeft. En misschien dom hoor, maar wat is jachtlak?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi, jachtlak is gewoon transparante hoogglans lak. Is waterafstoten/dicht en beschermt. Succes!!

      Verwijderen
  3. Leuk dit! Kan je de gel medium ook op andere materialen gebruiken? Bijvoorbeeld porselein of stof? Moet het dan nog afgewerkt worden? Gelukkig is het weekend, kunnen we meteen aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is eigenlijk een schildersmedium, kan ook op canvas, of op het plaatje alleen dat je dan als schilderijtje maakt. Voor glas/porselein/metaal en dergelijke zou ik een andere gebruiken, die dan ook in de oven kan. Van wijndoppen en bierflesdopjes heb ik ook ooit kettingen gemaakt met Image Transfer, dat doe je dan op specialer papier, met ander medium in de oven (ik zal eens een test doen, of het ook met gel medium kan). Verder hetzelfde principe. Kijk eens op sherrihaab.com. Ook leuke ideeën met klei en glas!! Zeker de moeite waard.

      Verwijderen
    2. Dank je wel, misschien een leuk onderwerp voor een bericht op je mooie nieuwe site?

      Verwijderen
  4. Wat een leuke tut! Wist niet dat het zo 'eenvoudig' is! Ga het zeker een keer proberen, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk! En met zo'n mooi resultaat. Hoe vers mag het hout zijn? Of maakt dat niet zoveel uit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het beste kan je het wel iets laten drogen, in ieder geval niet té snel. Het hout wat ik heb gebruikt, heb ik eerst een dag in de schuur gehad om te drogen. Één heb ik op de kachel gedroogd, die is gebarsten.. Wat ook wel weer iets charmants heeft :) Maar soms ongewenst is. Dus mag vers, maar laat rustig drogen. Succes!!

      Verwijderen
  6. Voor mij geheel nieuw, leuk! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk idee...
    Ik had op mijn blog ook een DIY met de boomstamplakjes..
    Groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee! Ik heb nog wel wat stammetjes/takjes liggen. Daar ga ik in de vakantie eens even mee aan de slag.Dank je wel voor de duidelijke foto's en beschrijving!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat je er ook nog kerst hangers bij hebt gemaakt! En dat hert....die wil ik ook! Snel opzoek naar gel medium, echt zulk mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tsss, kom er net achter dat het ook met modpodge kan, dat heb ik nog staan!!
    Ik ga aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke tutorial met een prachtig resultaat. Ik ga het zeker proberen. Eerst dat gelmedium zien te vindeń heb er nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dankjewel voor deze inspirerende tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja dit is idd inspirerend.Dit gaat op mijn to do list

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super! Staat bij deze op mijn to do lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig idee! Ga ik zeker eens proberen. Die plaatjes, komen die gewoon uit tijdschriften of is het afgeprint? Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Petra, deze plaatjes zijn gewoon uitgeprint. Maar ik gebruik ook vaak plaatjes uit tijdschriften (flow is één van mijn favorieten, ook soms ANWB of andere huis aan huis blaadjes met mooie plaatjes) Hangt ook van de grootte van houtje af hoe groot ik het plaatje wil :) Succes!!

      Verwijderen
    2. Dankje, ik ga ermee aan de slag! Heb nog veel oude National Geographics liggen ook. Groetjes

      Verwijderen
  16. Ik heb Gel Medium liggen waar ik mee schilder. Fijn om te ontdekken dat ik er meer kan mee doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dacht dat het enkel lukt met laserprints (dus geen inkjet), klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laserprinter gaat het best. Injet is niet watervast. Resultaat is wat 'minder' hangt er ook vanaf wat je bereiken wilt. Maar je hebt gelijk, Laser geeft het mooiste restultaat.

      Verwijderen
  18. Ga ik zeker uitproberen. Bedankt voor de tip.

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gelmedium is te koop bij de action, niet bij alle geloof ik. Werkt wel beter dan modpodge.

    BeantwoordenVerwijderen